Nowy raport Morizon.pl – co o nim sądzicie?
Nie sądziłem, że moje pisanie przyciąga tak wielu rożnych czytelników. To co robię / piszę zostało zauważone przez osoby zajmujące się social marketingiem dla Morizona. Dostałem propozycje opublikowania posta dotyczącego nowego raportu na temat tego jak Najemcy widzą Właścicieli nieruchomości.
Poniżej oryginalny tekst i ikonografie obrazujące jak nas Właścicieli mieszkań na wynajem widzą Najemcy:
Co najbardziej denerwuje w wynajmowanych mieszkaniach? Nowy raport Morizon.pl
Studenci wracają do wynajmowanych mieszkań. A tam? Stare sprzęty, wysokie ceny i nieuczciwi właściciele. Morizon sprawdził, jak wygląda wynajem oczami lokatorów.
Na co najczęściej narzekają najemcy? Jakie warunki spotykają w wynajmowanych mieszkaniach i jak układają się ich relacje z właścicielami i współlokatorami? W poszukiwaniu odpowiedzi Morizon.pl przeprowadził badanie wśród ponad 2,5 tysiąca lokatorów z całej Polski.
Jak wynika z raportu, ponad połowa najemców narzeka na zbyt wysokie ceny, nie odpowiadające standardom wynajmowanych mieszkań. Blisko co drugi musi sobie radzić z wysłużonym wyposażeniem i starymi meblami. Częstym problemem wynajmowanych mieszkań jest również zły stan kuchni i łazienki, a także zupełny brak niezbędnego wyposażenia.
Według 1/3 najemców właściciele mieszkań ukrywają niedogodności i usterki, by szybciej znaleźć chętnych – zupełnie nie przejmując się warunkami, w jakich przyjdzie im żyć po podpisaniu umowy najmu. Dla co czwartego badanego lokatora codziennością są niezapowiedziane, kontrolne wizyty właściciela i naruszanie prywatności, a 28% ankietowanych spotkało się z zakazem nocowania znajomych lub bliskich.
Szczególnie niepokoić może przede wszystkim fakt, że aż 25% wynajmujących napotkało na trudności z odzyskaniem kaucji za mieszkanie.
Obok wyników badania w raporcie znalazło się kilkanaście spośród ponad 200 historii opisujących doświadczenia z wynajmowaniem mieszkań – opowieści o nieuczciwych właścicielach i bałaganiarskich współlokatorach, którymi najemcy podzielili się w nadesłanych ankietach.
W tekście pojawia się, też 5 problemów polskiego rynku najmu według Najemców:
1. Ceny – aż 51% badanych najemców twierdzi, że właściciele oferują swoje mieszkania w zbyt wysokich cenach, które nie odpowiadają warunkom panującym w środku.
2. Wyposażenie – blisko połowa ankietowanych narzeka na przestarzałe wyposażenie i meble w wynajmowanych mieszkaniach. Bolączką najemców jest też często zły stan kuchni czy łazienki oraz zabierające miejsce rzeczy pozostawione przez właścicieli.
3. Podejście właścicieli – jak wynika z naszego badania, niezapowiedziane wizyty kontrolne, zakazy odwiedzin czy brak zgody nawet na drobne modyfikacje mieszkania to codzienność na polskim rynku najmu. W takich warunkach nie da się poczuć, jak u siebie.
4. Walka o kaucję – nawet co czwarty najemca napotkał na problemy przy zwrocie kaucji. Właściciele niechętnie rozstają się z wpłaconym przy podpisywaniu umowy najmu depozytem.
5. Niejasne informacje – blisko 80% poszukujących mieszkania czy pokoju w internecie narzeka na brak uwzględnienia kosztów w cenie najmu. Co trzeci najemca twierdzi też, że właściciele zatajają informacje o niedogodnościach i usterkach w mieszkaniu.
I w tym miejscu bardzo się cieszę, że w ramach Fabryki Mieszkań dbamy o takie detale jak:
- Cena – dostosowana do realiów rynkowych i oferowanego poziomy usługi, wyposażenia, lokalizacji;
- Wyposażenie – zawsze nowe standard IKEA lub używane, ale czyste, wyprane/umyte/zdezynfekowane, tak aby klient czuł się komfortowo w naszych mieszkaniach/pokojach. I żadnych mebli z PRL czy „od babci”;
- Podejście – zawsze jesteśmy dostępni dla Naszych klientów, nawet w niedziele, a Nasze wizyty są zawsze zapowiedziane i mile widziane;
- Kaucja – po rozliczeniu ostatniego rachunku za media i ewentualnych szkód w mieszkaniu zawsze trafia na konto klienta;
- Oferta – prezentując mieszkania w internecie nasze ogłoszenia zawsze prezentują aktualne fotografię i co najmniej film z mieszkania, dodatkowo niektóre nieruchomości prezentujemy za pomocą spacerów 3D, bardzo dbamy o jasność i kompletność przekazywanej klientom informacji. Wszelkie koszta prezentujemy w ogłoszeniu jak i umowie – wystarczy dobrze przeczytać ogłoszenie.
To tyle dziś ode mnie, niedługo pokażę kolejne nasze inwestycje, ruiny, remonty i wszystko to co tak lubicie. A jeśli chcecie poczytać więcej o raporcie jak nas widza najemcy więcej na blogu Morizon.pl
Bardzo ciekawy raport. Dziękuj